.

.

نون و قلم نبی است و مایسطرون حسین
طاق فلک علی است به عالم ستون حسین
خلقت تمام حضرت زهراست خون حسین
هستی تمام ظاهر و مافی البطون حسین
با یک قیامت است هم الغالبون حسین
در این قیام نقطه پرگار زینب است

قــلـــمـــکـــده

وبلاگ-کد لوگو و بنر

حجاب اجباری و حکومت معصومین (ع)

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴ ب.ظ

حجاب اجباری از موضوعاتی است که تقریبا از سالیان ابتدایی انقلاب و پس از تصویب قانون مربوط به آن همواره موضوعی مورد بحث و اختلاف در محافل مختلف فرهنگی بوده است. اهمیت این موضوع باعث شده بود که قبلا مطلبی پیرامون آن منتشر نمایم که از اینجا قابل مشاهده است. در این مطلب به این سوال پرداخته خواهد شد که با توجه به اینکه هیچ مورد تاریخی از برخورد پیامبر و ائمه (علیهم السلام) با موارد بد حجابی ذکر نشده و همچنین جایی سندی بر اجباری بودن حجاب در دوران حکومت معصومین در دست نیست، پس بر چه اساسی در جمهوری اسلامی بر اجباری بودن حجاب تاکید می شود؟

در جواب این شبهه اگر فرض آن یعنی در دسترس نبودن سندی تاریخی مبنی بر برخورد معصومین با بی حجابی را صحیح فرض کنیم (که این خود جای بحث است) باید ابتدا به این پرسش پاسخ داد که آیا اساسا هر قانونی می بایست عینا از سنت ائمه ماخوذ شود یا مسیرهای دیگری برای قانون گذاری مشروع وجود دارد؟ به دیگر سخن فرض کنیم قانونی جهت اجبار حجاب تقنین نشود، آیا عریان بودن زن یا مرد در انظار عمومی قابل قبول است؟ مسلما پاسخ هر انسان شریفی به این سوال منفی است تا آنجا که در بسیاری از کشورها نداشتن پوشش کافی ممنوع بوده و فرد خاطی به انحای گوناگون مورد مجازات قرار خواهد گرفت. حال سوال اینجاست که آیا با توجه به اینکه در زمان ائمه موردی از برخورد با عریانی در دسترس نیست بنابراین می توان نتیجه گرفت که اساسا نباید قانونی در جهت حدود حجاب اجباری وضع شود؟ بعید است مسلمانی به چنین سوالی پاسخ مثبت دهد. سوال بعدی این است که اگر وجود حدودی برای حجاب اجباری کاری عقلایی است اولا مشروعیت  این حد گذاری  بر چه پایه ای است و در ثانی این حد بر چه اساسی می بایست وضع شود؟

بنابراین استدلال به عدم برخورد با بی حجابی در زمان ائمه جهت اثبات عدم نیاز به قانون حجاب اجباری اساسا بی مورد و غیر قابل قبول است و بهتر است مدعیان به دلایل استوارتری جهت اثبات مدعای خود مستمسک شوند.

پ.ن1: به عقیده ی نگارنده بسیاری از افراد بد حجاب نیز به همان حد حجاب خود پایبند هستند و چنانچه از آنان خواسته شود آن را کنار گذارند با مخالفت آنان مواجه خواهند شد بنابراین ادعای اینکه بی حجابی خواسته ی اکثریت مردم است و نتیجه گیری از آن جهت الغای قانون حجاب، به اثبات اساسی نیازمند است.   

 پ.ن2: برخی دلیل بی حجابی قشری از مردم جامعه را حجاب اجباری دانسته و مدعی آن هستند که برای مثال قبل از انقلاب حجاب به دلیل اجباری نبودن در بین زنان ایرانی جایگاه والاتری داشت. در پاسخ باید به این نکته اشاره کرد که اولا قبل از انقلاب نیز حجاب در بسیاری از خانواده های ایرانی امری واجب و ترک آن موجب مجازات های خانوادگی سنگین تر از آنچه امروز در خانواده ها رایج است می شده است. بنابراین اگر صرف اجبار را موجب اکراه بدانیم در گذشته می بایست این اکراه بیشتر رخ می نمود. در ثانی فضای هجوم رسانه ای غرب و تغییر سبک زندگی امروز با گذشته قابل قیاس نیست و اگر جمهوری اسلامی از این هجوم جلوگیری نمی کرد احتمالا امروز بمانند کشورهایی چون جمهوری آذربایجان (با اکثریت 85 درصدی شیعه) باید نظاره گر رژه ی قانونی همجنس گرایان در خیابان های شهر می بودیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۳۰
علی اصغر جاویدپرور

حجاب اجباری

حکومت معصوم

قانون

چادر

نظرات  (۵)

۱۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۵۱ مسعود فقیه ایمانی
در صدر اسلام اساسا چنین مشکلی پیش نیامد چرا که زنان کنیز بی حجاب
بودند و هیچ زن آزاده ای نمی خواست با کنیز اشتباه شود.
الان اسما بردگی از بین رفته اما روح برده صفتی در برخی زنان باقیست که
تنمای تماشا شدن دارند و می خواند مردان با نگاه حیوانی خود آنها را به
چشم خریداری نگاه کنند.
خدا قوت اقای جاویدپرور
پاسخ:
ممنون

۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۵:۳۵ موسسه فرهنگی هنری خیبر
سلام و خداقوت
مطلب شما درسایت ریحانه به لینک http://reihane.ir/? بازتاب داده شد
با سلام
بنظرم به سوال پاسخ داده نشد
اینکه شما حجاب شرعی را در سوال مد نظر داشتید ولی با قبح عدم حجاب عرفی به آن پاسخ دادید
دقت کنید:
" به دیگر سخن فرض کنیم قانونی جهت اجبار حجاب تقنین نشود، آیا عریان بودن زن یا مرد در انظار عمومی قابل قبول است؟ مسلما پاسخ هر انسان شریفی به این سوال منفی است
....."
در صورتی که این سوال همیشگی باقیست که اگر مدل حکومت علوی را به عنوان تنها میراث حکومتداری شیعه بدانیم ایشان مسئله حجاب را چگونه مدیریت کردند

پاسخ:
با سلام
آنچه مد نظر بود نه حجاب عرفی بود و نه حجاب شرعی بلکه لزوم یا عدم لزوم تقنین قانون مبنی بر تعیین حدود حجاب اجباری بود. دقت فرمایید
حجاب قانون خدا است و حکومت اسلامی حق ندارد هیچ نوع قانونشکنی یعنی گناه را مجوز بدهد. اصولا چیزی به نام قانون اختیاری معنی ندارد 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی