.

.

نون و قلم نبی است و مایسطرون حسین
طاق فلک علی است به عالم ستون حسین
خلقت تمام حضرت زهراست خون حسین
هستی تمام ظاهر و مافی البطون حسین
با یک قیامت است هم الغالبون حسین
در این قیام نقطه پرگار زینب است

قــلـــمـــکـــده

وبلاگ-کد لوگو و بنر


موضوع حجاب اجباری یکی از چالش هایی است که گه گاه به عنوان تیتر داغ مطبوعات علی الخصوص نشریات دانشجویی مورد توجه قرار می گیرد. در این زمینه مقدمتا باید به این نکته اشاره نمود که در هر اجتماعی، اکثریت افراد آن جامعه حق دارند برای مجموعه ی خود قانون وضع نمایند، چه این اجتماع یک کشور باشد، چه یک قوم و چه حتی یک آپارتمان. برای مثال خانواده های ساکن در یک مجتمع مسکونی می توانند در مجمعی متشکل از تمام خانواده ها، قوانینی وضع نمایند و عقلا، عرفا و شرعا همه ی اعضای آن مجتمع موظف به پیروی از آن قوانین هستند هرچند با آن موافق نباشند. این قوانین البته با مختار بودن انسان ها در زندگی فردی در تضاد نیست ولی وقتی اجتماعی از انسان ها شکل می گیرد، همه ی افراد مجبور به پیروی از قوانینی هستند که اکثریت آن اجتماع بر آن تاکید دارند. برای مثال می بینم که وقتی حضرت امام در نوفل لوشاتو سکونت داشتند و پس از اینکه متوجه می شوند که ذبح گوسفند در خانه بر خلاف قوانین فرانسه است، از گوشت گوسفند ذبح شده استفاده نمی کنند.

در ایران نیز نمایندگان اکثریت مردم در مجلس شورای اسلامی، قانونی مبنی بر لزوم محجبه بودن بانوان در مجامع عمومی وضع نموده اند و همه موظف به اطاعت و پیروی از قانون اند. ممکن است برخی بر اینکه نمایندگان مجلس نماینده ی اکثریت مردم نیستند ان قلت وارد کنند که در این صورت موضوع بحث متفاوت شده ربطی به قانون حجاب نخواهد داشت ولی در این مورد نیز همین بس که این قانون چه در دوران حضور اصلاح طلبان در مجلس و چه در دوران اصولگرایان به عنوان یکی از قوانین موضوعه ی کشور مورد تایید نمایندگان قرار گرفته است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۴
علی اصغر جاویدپرور

بهشت اجباری

حجاب اجباری

زوری

قانون

نظرات  (۲)

میگم تو هنوزم تنها روزه میگیری دادا؟
میگم هنوز ازدواج نکردی؟!
۱۲ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۲۳ امیرحسین رستمیان
با عرض درود
بنده پس از خواندن این نوشته شما بسیار متأثر و متألم و متأسف شدم . در اینجا لازم می بینم به چند نکته اشاره کنم:
1. در قسمتی از مقاله شما دچار عدم تفکیک بین یک بحث قانونی / حکومتی و یک بحث اعتقادی /درونی شده اید . زیرا گوسفند در خانه نکشتن یک آخوند در پاریس یا قوانین وضع شده یک مجتمع آپارتمانی را با موضوع قانون حجاب خلط کردید ، در صورتی که یکی بحث قانونی است و دیگری یک بحث اعتقادی و باید بین این دو مسأله تفکیک قائل می شدید که متأسفانه این اتفاق رخ نداد . این کار شما مانند آن است که یک حدیث اخلاقی را به وادی فقه کشانیم و یک فردی که شرعا مرتد نیست را مرتد اعلام کنیم .
2.شما برای اثبات حرفتان به تسلیم نمایندگان چپ و راست مجلس به این قانون اشاره کردید . در صورتی که این دلیل نمی شود و این مصداق آن ضرب المثل است که به روباه می گویند شاهد تو کیست ؟ می گوید : دُمم . زیرا اگر چنانچه نمایندگان مجلس اسلامی از این قانون سرباز زنند مسلما رد صلاحیت خواهند شد و دیگر مجازات ( همانگونه که در مجلس ششم دیده شد) . پس آنها نیز برای از دست ندادن این جایگاه چنین سخنی نمی گویند .
3. در پایان اینرا نیز متذکر خواهم شد که حجاب یا عدم حجاب در هیچ یک از کشورها و بلد های متمدن و منور الفکر قانون حکومتی نیست . زیرا ایندو با هم ربطی ندارند . به تحقیق اجبار حجاب با اختیار انسان که خداوند به او عطا کرده منافات دارد و این قانون اسما اسلامی با آیات قرآن و احادیث نیز در تضاد است ( لا إکراه فی الدّین ) ( یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر ) و ... .
حجاب یک مسأله کاملا درونی و مخصوص به خود افراد است و ما حق تفتیش عقائد درونی افراد را نداریم چه برسد به اینکه یک مسأله کاملا درونی را برای همان افراد اجبار کنیم . زهی حماقت

و اما داستانی برای اتمام این مقال : در پایان جنگ پارس ها و اعراب ، یکی از بزرگان عرب به یکی از پارسیان گفت : ما در جنگ بعضی از زنان شما را دیدیم و هیچ کدام از آنها از حجاب استفاده نمی کردند . چرا؟  و مرد پارسی جواب داد : حجاب زنان ما پلک مردان ماست .
از خداوند منّان برای شما دوستان داغ انقلابی طلب فهم درست و صحیح می کنم .
             در پناه خدا ......... عبد الوهّاب امیرحسین رستمیان
پاسخ:
با سلام خدمت عبدالوهاب عزیز
1- ممکن است فردی به زشت بودن دزدی اعتقادی نداشته باشد. طبق نظر ممالک متمدنه ی شما این اعتقاد به اندازه ی اعتقاد کسانی که دزدی را عملی قبیح می دانند محترم و بلکه حق و صحیح است. ولی در همان ممالک مترقی عمل دزدی منع شده است و مجازات دارد چرا؟ آیا باید کسی که به چیزی اعتقاد ندارد اجبارا بر خلاف اعتقاد خود عمل کند؟ بله و این حکم عقل است. اکثریت افراد جامعه "حق" دارند برای اجتماع خود قانون وضع کنند و همه ی افراد "باید" از آن تبعیت کنند هرچند اقلیتی اعتقاد به آن نداشته باشند، آنان لازم نیست اعتقاد خود را تغییر دهند اما در عرصه ی عمل در آن اجتماع باید به قانون وضع شده عمل نمایند
2- اگر ترس از دست داد جایگاه باعث نگفتن حرف حق شده است، این مشکل نمایندگان است
3- لازم به ذکر است در برخی کشور های اروپایی مثل فرانسه حضور با حجاب اسلامی در مدارس دولتی ممنوع است و گذاشتن روبند برای زنان ممنوع می باشد
و من الله توفیق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی