.

.

نون و قلم نبی است و مایسطرون حسین
طاق فلک علی است به عالم ستون حسین
خلقت تمام حضرت زهراست خون حسین
هستی تمام ظاهر و مافی البطون حسین
با یک قیامت است هم الغالبون حسین
در این قیام نقطه پرگار زینب است

قــلـــمـــکـــده

وبلاگ-کد لوگو و بنر

جــــذب هـــدفــــمـــنــد...

يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۲، ۰۱:۵۵ ب.ظ

یکی از مهمترین برنامه های دفاتر در آغاز سال تحصیلی جدید موضوع جذب نیرو از میان دانشجویان جدیدالورود است. در این نوشتار قصد داریم ضمن نقد و بررسی روش های قدیمی و منسوخ شده ی جذب و تثبیت و پرورش، به روش های نوینی که نقایص متدهای قبلی را ندارد بپردازیم.

در دفاتر فعال که هنوز دغدغه ی پرورش نیرو وجود دارد، عمدتا فرآیند جذب  با یک اردو یا برنامه ی چشمگیر سیاسی یا جشن و... آغاز شده و با ارائه ی فرم ثبت نام بین شرکت کنندگان در برنامه، وارد مرحله ی پرورش می شود. (عمدتا مرحله ی تثبیت پشت سر گذاشته نمی شود)

در این فرآیند که آن را "جذب کور" می نامیم اولا افراد نخبه که وقت خود را ارزشمند تر از آن می دانند که در یک اردو یا جشن شرکت کنند، جذب نمی شوند در حالی که مجموعه برای رشد و تاثیرگذاری بیشتر به چنین نیروهایی احتیاج دارد. ثانیا تجربه نشان داده است افرادی که در این فرآیند جذب مجموعه می شوند از تشکل صرفا انتظار برگزاری اردو یا جشن دارند و فقط در این برنامه ها شرکت می کنند و حلقه های فکری و مطالعاتی را کنار می گذارند.

در روش سنتی (و در دفاتر زنده!) مرحله ی پرورش نیز صرفا با برنامه ریزی حلقه های مطالعاتی برای تمام جدیدالورودها و اجبار همه به گذراندن آن سیر ، به پرورش نیرو پرداخته می شود.

در این متد اولا به خاطر آنکه همه ی افراد جدیدالورود در یک سطح دانایی نیستند، عمدتا شاهد  ریزش های ناگهانی در حلقه های مطالعاتی هستیم. ثانیا به دلیل آنکه برخی علاقه ی بیشتری به کار اجرایی و برخی دیگر تمایل بیشتر به مطالعه دارند، عدم توجه به این تفاوت ها ضرباتی را فرآیند پرورش وارد می سازد.

با توجه به مشکلات پیش گفته روش جذب هدفمند به عنوان روشی که از بسیاری از نقایص پیش گفته مصون است و ویژگی های بهتری برای جذب در آن وجود دارد ارائه می شود.

مرحله 1: جذب

در این مرحله اولا می بایست اعضا خود را از لحاظ فکری، مطالعاتی و معنوی پرورش دهند چرا که طبق قانون نانوشته ی تشکیلاتی "هیچ گاه یک نیروی قوی از لحاظ فکری و معرفتی به یک فرد پایین تر از خود جذب نخواهد شد". تجربه نشان داده است در دوره هایی که فرد یا افرادی قوی مدیریت مجموعه و وظیفه ی جذب را بر عهده دارند، افرادی به مراتب قوی تر و نخبه تر جذب مجموعه می شوند. بنابراین اولین نکته در جذب استفاده از افرادی قوی در حوزه های مختلف جهت ارتباط گیری و جذب نیروهای جدید است.

نکته دوم در این مرحله جذب تک تیر اندازی است! جذب تک تیر اندازی یعنی شناسایی افراد نخبه ی فکری و تشکیلاتی و برنامه ریزی جهت جذب آنها است. در این روش مانند تک تیر اندازی که اول هدف را مشخص می کند و بعد به سمت آن نشانه می رود و آن را شکار می کند، فرآیند جذب ابتدا با شناسایی اهداف آغاز می شود. در این مرحله ابتدائا تعداد افرادی که مجموعه پتانسیل و توان پرورش آنان را دارد مشخص می شود (که پیشنهاد می شود بیش از سی نفر نباشد) و سپس هر عضو جذب کننده می بایست طی یک یا دو هفته مثلا دو نفر یا سه نفر از نخبه ترین و فکری ترین افراد جدید الورود را شناسایی کند. این شناسایی می تواند با حضور در دانشکده های مختلف و صحبت با ورودی ها و یا برگزاری برنامه ای با این هدف در سطح دانشگاه انجام پذیرد. پس از شناسایی ، هر فرد جذب کننده وظیفه دارد با یک یا دو نفر از اهداف مشخص شده ارتباط دائمی برقرار نموده و آنان را کم کم به سمت تشکل سوق دهد. عمدتا افراد نخبه شخصیت های بد قلقی هستند و به راحتی جذب دیگران نمی شوند لیکن مجموعه به چنین افرادی نیازمند است و این هنر آن جذب کننده است که با برقراری ارتباط موثر، وی را جذب مجموعه نماید.

مرحله 2: تثبیت

در این مرحله فرد جذب شده به دنبال هویت خود در مجموعه می گردد. این هویت سازی می بایست قبل از جذب مشخص شود. برای مثال پس از مشخص شدن تعداد افرادی که قرار است جذب مجموعه شوند، به همان تعداد مسئولیت مشخص گردد. برای مثال مسئولیت بردهای دانشکده ای، سایت دفتر، کتابخانه، هماهنگی با مسئولین دانشگاه، هماهنگی با مسئولین شهری، مدیریت داخلی دفتر و... مسئولیت هایی است که می توان به منظور هویت بخشی به عضو جدید الورود بر عهده ی وی قرار داد. بنابراین هیچ عضوی نباید بدون یک مسئولیت تشکیلاتی در مجموعه حضور داشته باشد. ارتباط مستمر با اعضای جذب شده و برگزاری اردوهای آموزشی تفریحی برای آنان به تثبیت آنها کمک شایانی خواهد نمود.

مرحله 3: پرورش

در این مرحله می بایست برای هر عضو یک شناسنامه ی تشکیلاتی محرمانه تشکیل شود و سطح فکری معرفتی و همچنین مسئولیت پذیری و اجرایی بودن وی مشخص شود. سطح حلقه ی مطالعاتی و فکری و همچنین نوع مسئولیت محوله به فرد (که در قسمت تثبیت به آن اشاره شد) با توجه به این شناسنامه تشکیلاتی مشخص می شود. حلقه های مطالعاتی و فکری و همچنین مسئولیت های اجرایی می بایست در حداقل دو سطح تعریف شود، یک سطح برای کسانی که بیشتر به کار اجرایی علاقه مندند و یک سطح برای کسانی که تمایل بیشتری به مطالعه و کار فکری دارند. برای دسته ی اول حلقه ی مطالعاتی در سطح پایین تر و با وقت گذاری کمتر اعضا آغاز شده و به صورت صعودی تا پایان دوره به سطح دوم نزدیک می شود. در این دسته مسئولیت های سنگین تر بر عهده ی افراد قرار داده می شود تا نیاز آنان به انجام کار اجرایی ارضا شود. در دسته ی دوم حلقه ی مطالعاتی سنگین تر و کار اجرایی سبک تر تعریف می شود تا نیاز فرد به مطالعه و کار فکری ارضا شده فرد از مجموعه فاصله نگیرد. لازم به ذکر است هدف مجموعه پرورش افرادی متعادل از لحاظ فکری و اجرایی است بنابراین این دو یا چند حلقه می بایست با شیبی مناسب به هم نزدیک شده و افرادی متناسب پرورش دهد.

اکنون زمان کمی برای برنامه ریزی جهت یک جذب موفق باقی مانده است، بنابراین اعضای شورای مرکزی می بایست هرچه سریعتر شروع به کار کنند و مراحل گفته شده را برنامه ریزی نمایند.


پ.ن: بحمدلله با توجه به فراغت بال پس از تحویل مسئولیت، فرصت بیشتری برای نوشتن دارم بنابراین پیشنهاد می کنم هر از چند گاهی به وبلاگ بنده سری بزنید؛ دست خالی نمی مانید!

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۲۴
علی اصغر جاویدپرور

تشکیلاتی

نظرات  (۱)

۳۰ دی ۹۲ ، ۱۲:۵۱ میثم غفرانی
سلام .مطلب کاربردی وخوبی بود .
موفق باشین برادر .
یا علی 
پاسخ:
سلام
ممنون سر زدید
یا زهرا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی